تعریف گردشگری خلاق و بازار انبوه و بازار خاص در گردشگری

گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است. کارشناسان گردشگری خلاق را نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری ساحل (سفر اوقات فراغت و برای استراحت) و گردشگری فرهنگی (متمایل به فرهنگ و موزه ها) قلمداد می کنند.

گردشگری خلاق با شعار موزه های کمتر، میدان های بیشتر بر انجام فعالیت های تجربی و تعامل ژرف تر با زندگی واقعی فرهنگی در شهرها تمرکز می کند؛ در واقع در نسل سوم گردشگری، گردشگر شبیه یک شهروند رفتار می کند تعریف گردشگری خلاق، برگرفته از مفهوم صنایع خلاق است که به ما اهمیت استفاده از خلاقیت و نوآوری را در اقتصاد دانش محور نشان می دهد.

یونسکو صنایع خلاق را صنایعی می داند که محصول یا خدمات آن ها به صورت مشخص دارای المان های نوآورانه یا هنری می باشد. این تعریف، صنایع فرهنگی به علاوه تمام تولیدات فرهنگی و هنری را شامل می شود. به همین دلیل در گردشگری نسل سوم، طراحان بسته های گردشگری با استفاده از صنایع خلاق و تکیه بر تعامل نزدیک و دوسویه با گردشگر در صدد خلق تجربه ای تازه، ملموس و لذت بخش است.

در گردشگری خلاق، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، اجتماعی، احساسی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می شود. مرتبط ساختن صنایع خلاق با گردشگری می تواند تقاضا را افزایش داده، ابتکار در گردشگری را برانگیزد و محصولات گردشگری را دوباره احیا کند. گردشگری خلاق به عنوان جدیدترین مدل گردشگری می بایست با توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی مردم شهرها طراحی و پیاده سازی شود. هنگام صحبت در ارتباط با انواع گردشگری، همانند صنایع دیگر باید میان بازار انبوه این صنعت و بازار خاص آن (Niche Tourism) تفاوت قائل شد. در گردشگری انبوه، گردشگری در قامت همان تعریف جا افتاده و مصطلح، گردشگر به دنبال بازدید از شهرهای معروف و اماکن شناخته شده می باشد و در بازاریابی مربوط به گردشگری انبوه نیز تمرکز بر بسته های گردشگری ارزان، هتل های زنجیره ای و جاذبه های گردشگری شناخته شده است. در طرف مقابل، گردشگری خاص را باید تمرکز بر ایجاد تجربه ی سفر خاص و شخصی سازی شده برای مخاطبینی که به دنبال چیزی فراتر از دستاوردهای گردشگری انبوه هستند دانست.

وب سرویس

گردشگری تجربه متفاوت (برای مخاطب با ترجیحات خاص)

  • گردشگری هیجان به گونه ای از گردشگری گفته می شود که در آن به برنامه ریزی برای ایجاد هیجان منحصر به فرد مانند پرش از ارتفاع یا دوچرخه سواری در مکان هایی خاص پرداخته می شود.
  • گردشگری مجازی گونه ای از گردشگری است که با استفاده از ابزارهای نوین بر مبنای فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به ارائه تجربه ای متفاوت برای گردشگر پرداخته می شود.
  • در گردشگری غذا، گردشگران با هدف تجربه غذاها و نوشیدنی های مخصوص کشورها و مناطق مختلف، به آنجا سفر می کنند.
  • در گردشگری هنری، گردشگران برای دیدن آثار هنری، بازدید از قطب های هنری جهان و شرکت در رویدادهای هنریِ خاص از قبیل نمایشگاه ها به کشورهای دیگر سفر می کنند.

گردشگری سلامت

  • در گردشگری درمانی، مردم برای استفاده از مراقبت ها یا خدمات پزشکی مورد نظر به خارج از شهر یا کشور خود سفر می کنند.
  • در گردشگری ورزشی، گردشگران با هدف ورزش و سلامتی به فعالیت هایی از قبیل کوهنوردی، پیاده روی و ... به جاذبه های خاص در مناطق یا کشورهای دیگر سفر می کنند.

گردشگری میراث فرهنگی

  • در گردشگری تاریخی، گردشگران با هدف بازدید و آشنایی با مناطق تاریخی به کشورها و مناطق مختلف سفر می کنند.
  • در گردشگری فرهنگی، گردشگران برای تجربه فعالیت های خاص فرهنگی یا دینی به کشور مقصد سفر می کند.
  • در گردشگری مرم شناسی، گردشگر به آشنایی با فرهنگ فعلی مردم شهر یا کشور می پردازد.
  • در گردشگری جنگ، گردشگران با مناطق جنگی و حوادث آن دوران آشنا می شوند.
  • در گردشگری مذهبی، گردشگران با جاذبه های مذهبی کشور مقصد آشنا می شوند.

گردشگری طبیعت

  • در گردشگری حیات وحش، گردشگران با هدف مشاهده حیوانات و جانداران نباتی در محیط زیست طبیعی آن ها، به مناطق مختلف سفر م یکنند.
  • در بوم گردی، گردشگر با تجربه ای واقعی از زندگی در طبیعت رو به رو می شود.
  • در گردشگری زمین شناسی، گردشگران با هدف مشاهده پدیده های زمین شناختی و خصوصیت های خاص محیطی و زیست محیطی مقصد، به آنجا سفر می کنند.

وب سرویس پرواز

سرویس های فروش آنلاین گردشگری

امروزه تمام آژانس ها مسافرتی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری نیاز دارند. چراکه کاربران کمتر فرصت می کنند تا برای استفاده از خدمات گردشگری به آژانس های مسافرتی مراجعه نمایند و ترجیح می دهند در کمترین زمان و در هر مکانی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری دسترسی داشته باشند.

خدمات گروه سیتی نت:

آیا تکنولوژی برای آژانس های مسافرتی سودمند است؟

تاثیرات سودمند تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی تا به اینجا درباره تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی صحبت کردیم ولی در این قسمت می خواهیم به نکات مثبت و سودمندی که تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی برای آژانس های مسافراتی و کاربران فراهم می کند، بپردازیم. از جمله مزیت های تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی عبارتند از:

  • ایجاد یک سیستم اطلاعاتی برای مدیران

ایجاد یک سیستم اطلاعاتی برای مدیران (مدیران ارشد) یکی از عوامل سودمند تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی به حساب می آید. با وجود یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته مدیران می توانند خواسته و تقاضای کاربر را مشاهده کنند و بررسی نمایند که در چه مرحله ای در دست انجام است و بر آن نظارت کنند. همچنین با این کار می توانند کیفیت خدمات را کنترل نمایند.

  • دسترسی سریع به اطلاعات

از دیگر عوامل سودمند در تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی می توان به این مورد اشاره کرد که اطلاعات به صورت آنلاین و سریع در اختیار کاربر و مدیران کسب و کار خدمات مسافرتی قرار می گیرد. از جمله دلایل آن وجود سیستم های اطلاعاتی پیشرفته است که کار را برای جمع آوری اطلاعات راحت می کند.

سیستم رزرواسیون

  • تصمیم گیری سریع و درست

یکی دیگر از عوامل سودمند در تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی، مدیران این کسب و کار ها هستند که باید با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند، از خدمات مسافرتی خودشان محتواهایی تولید کنند و در وبسایت یا شبکه های اجتماعیشان انتشار دهند.با این کار کاربران می توانند با دسترسی به آنها از خدماتشان استفاده کنند. این موضوع برای کاربران سبب یک تصمیم گیری درست و سریع می شود و در کمترین زمان می توانند از خدمات مسافرتی استفاده کنند. با وجود سیستم های اطلاعاتی برای مدیران کسب و کار های خدمات مسافرتی، این امکان برای آنها فراهم می شود که با در دست داشتن اطلاعاتی یکپارچه، مخاطب خود را بهتر بشناسند و تصمیمی سریع و درست برای اضافه کردن خدمات یا به روز کردن آنها بگیرند. به این ترتیب می توان گفت تکنولوژی در گسترش کسب و کار خدمت مسافرتی نیز موثر است.

  • رزرو آنلاین

اگر بخواهیم درباره مهمترین تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی صحبت کنیم، باید بگویم رزرو آنلاین این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در هر مکان و زمانی خدمات مسافرتی مورد نظرشان را رزرو نمایند.